[Commercial Review] Gamma, Serious Request, Dance4life

[Commercial Review] Gamma, Serious Request, Dance4life
  • Bureaus
  • 2 jan 2016 @ 12:01
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • CommercialsTelevisie

Bloed, zweet en kranen. Of 'Last christmas, I gave you my haard'. Geen tv-commercial in deze review dus: Gamma neemt in een flits-campagne, ingezet in meerdere media (dagblad, social, online in ieder geval), de Top 2000 van muziek op de hak. Met bijhorend platform waar klanten los kunnen gaan en naar hun eigen sociale kanalen kunnen delen. Flauwe humor, maar een briljante inhaker die volgens mij bij de doelgroep lekker valt. Past ook prima bij de nieuwe positionering van Gamma: snel reageren op vragen van klanten. Leuk.

www.gamma.nl/top2000


3FM Serious Request - Keep them going

Het hoort inmiddels net zo bij de feestdagen als een kerstboom: het glazen huis. Een prachtige manier om als natie even stil te staan bij jongeren in conflictgebieden. De spot is raak. Door het gekozen perspectief van de video komt het gevoel van hoop en kracht prachtig naar boven. Een sterke manier om ’t onderwerp neer te zetten. De kracht van het glazen huis, alle initiatieven die mensen zelf ondernemen en de verslaglegging ervan maakt het tot een initiatief waar we ons allemaal betrokken bij voelen.

En voor mensen die discussie voeren over zin en onzin van branded content: dit is de beste case die bewijst dat inhoud en promotie soms prima samengaan.

Dance4life - Worst brides ever

Ook zo’n pareltje in goede doelen communicatie: Worst brides ever. Prachtig gekozen inzicht dat vervolgens vertaald is naar een concept dat ons direct laat zien waar de kloof ligt. Auw. Doutzen Kroes laat ons in een documentaire zien wat het verschil is tussen het comfortabele leven dat we hebben en wat er in een land als Nepal aan de hand is.

Een ambassadeur van dit kaliber is mediatechnisch van grote waarde. Want één instagrampost van haar is equivalent aan 5x een volle ZiggoDome. Daar komt nog bij dat door haar betrokkenheid sterke merken als RTL Boulevard zich met het onderwerp willen bemoeien. En nog belangrijker: ik geloof dat zij zich inzet omdat ze in het doel gelooft. En dat maakt haar nóg mooier als mens, als dat nog kan.

Klein puntje van kritiek: de opvolging op de website van Dance4life biedt me nog geen concreet handelingsperspectief op dít onderwerp. Wel op “een wereld zonder AIDS”, maar niet specifiek op kindhuwelijken. Wat gebeurt er met mijn geld, als ik doneer? Misschien komt dat omdat de documentaire nog niet is uitgezonden, maar dat zou de campagne helemaal af maken. 


Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken